Stressverschijnselen bespreekbaar maken

Veel leidinggevenden vinden het nog niet zo gemakkelijk om stress bespreekbaar te maken met een medewerker.  Ze kunnen niet overzien wat er gebeurt en zijn bang dat een medewerker zich ziek gaat melden of dat er klachten zijn waaraan ze niet zoveel kunnen doen zoals extra personeel aannemen. Toch is het belangrijk om het gesprek aan te gaan want alleen hierdoor weet je wat er speelt en kun je actie ondernemen.

Waar moet je tijdens het gesprek op letten?

Geef de medewerker tijdens het gesprek de ruimte om zijn/haar verhaal te doen en sta niet gelijk klaar met adviezen. Benoem waarneembaar gedrag of feiten: “Ik merk dat je de laatste tijd kortaf bent” of “Ik merk dat je de laatste 2 weken veel overwerkt”. Vraag of je medewerker dit herkent. Geef ook aan dat het geen functionerings/beoordelinggesprek is maar dat het jouw taak is dat elke medewerker op een fijne en gezonde manier zijn/haar werk kan doen.

Verdere punten om te bespreken:

      1. Bereid het gesprek goed voor. Zet waarneembaar gedrag en feiten op papier, zoek een rustige ruimte op en laat je tijdens het gesprek niet storen.
      2. Benoem het gedrag van de medewerker maar ook de gevolgen voor het werk en spreek je zorg uit.
      3. Vraag aan je medewerker of hij/zij dit herkent. Luister, stel vragen, vraag door en vat samen.
      4. Kijk samen naar mogelijke oorzaken (ook privé) en vraag aan de medewerker wat hij/zij nodig heeft.
      5. Zoek een gezamenlijke oplossing.
      6. Verwijs de medewerker door naar de bedrijfsarts, huisarts, interne of externe begeleiding.
      7. Maak duidelijke afspraken en leg deze vast.
      8. Evalueer regelmatig en stel bij indien nodig.

Vind je als leidinggevende het lastig om dit soort gesprekken te voeren. Kun je wel wat hulp gebruiken? Laat het me dan weten: info@coaching-noord.nl

Voordelen bij Coaching Noord

Uitgebreide intake met aandacht voor de oorzaak en achtergrond van de klacht

Verwerken van een vervelende, schokkende ervaring

Aansluiten bij jou als persoon

De juiste stappen op het juiste moment

Korte lijnen