Wat is de relatie tussen ademhaling en stress?

Hij zit tegenover me en windt zich nogal op over een voorval op zijn werk. Ik zie dat hij heel vaak even diep inademt en dan heel snel gaat praten. Nadat ik hem even heb laten uitrazen geef ik dit aan hem terug. Hij had er totaal geen erg in dat hij zo ademde.

Herken jij dit ook? Ik wel. Vorige week nog. We deden met yoga een ingewikkelde oefening en de yogadocent riep: “en adem je nog?”. Ik schrok, nee dat deed ik even niet. Ik was te gefocused bezig.

Adem in, adem uit.

We ademen ongeveer 20.000 keer per dag en staan daar in het algemeen weinig bij stil. Toch is het niet verkeerd om dat regelmatig wel te doen. Ademen heeft namelijk een grote invloed op je fysieke en mentale gezondheid en is een goede remedie tegen stress. Inmiddels is dit ook wetenschappelijk bewezen. Als je bewust ademhalingsoefeningen doet doen breng je je hartslag en bloeddruk namelijk naar beneden.

Wat is de relatie tussen stress en je ademhaling?

Als je inademt komt er zuurstof ons lichaam binnen en als we uitademen blazen we koolzuurgas uit. Staan we langere tijd aan stress bloot doordat je bijvoorbeeld de lat op je werk voortdurend te hoog legt, je ook nog op dat extra traject ja hebt gezegd, het werk van je collega nu al weken ‘erbij doet’, dan raakt het lichaam gewend om sneller en oppervlakkiger te ademen. Bovendien wordt het koolzuurgehalte lager en kun je gaan hyperventileren en adem je steeds meer via je borst in plaats van met je buik. Dit kan jaren zo doorgaan.

Daardoor kun je allerlei andere klachten krijgen zoals duizeligheid, hartkloppingen, problemen met de spijsvertering, vastzittende rug, nek en schouders, spanning in de buik en slecht of onrustig slapen. En daar kun je weer aardig van in paniek raken want wat is er nu met je aan de hand! Zo zit je al gauw in een vicieuze cirkel.

De meeste cliënten van mij hebben een snelle en een ondiepe ademhaling en het is een van de eerste dingen waar ik aandacht aan besteed omdat een goede ademhaling het zenuwstelsel direct tot rust brengt.

Wat is een goede ademhaling?

Voor een optimale ademhaling zijn twee dingen belangrijk:

  • De ademfrequentie, dat is het aantal ademhalingen per minuut. In rust zijn 6 tot 8 ademhalingen prima. Wordt dat meer, bijvoorbeeld tussen 10 en 20 keer dan wordt je onrustig. Hoe lager de frequentie, hoe beter.
  • De buikademhaling. De adem begint dan in je buik en beweegt omhoog naar de borst. Als je je handen op je buik legt kun je het voelen. Probeer maar eens.

En wat deed ik toen mijn yogadocent me herinnerde aan de ademhaling? Ik concentreerde me direct op mijn buikademhaling en merkte direct dat ik meer ontspannen werd.

Ga jij ook hoger en sneller ademen als je stress hebt. Herken je je in de klachten en zoek je gedegen hulp? Neem contact met me op: info@coaching-noord.nl